Besiddelse af erhvervslejemål

Denne kategori indbefatter omkostninger forbundet med det at leje et erhvervslejemål.

Leje er den vigtigste (og største) omkostning og er også den nemmeste at identificere. Omkostninger til leje af erhvervslejemålet udgør typisk 55 % af de samlede omkostninger til kontorhold.

I den forbindelse skal du huske at et erhvervslejemål ikke kun består af kontorer, men at der ofte også indgår indgangsområde/reception, mødelokaler, køkken mv. Leje af disse områder skal naturligvis medregnes og lægges oven i leje af kontor-områderne.

Oven i lejeomkostningerne kommer der diverse skatter og afgifter til fx afhentning af affald. Denne omkostning kan repræsentere op til 5 % af de samlede omkostninger til hold af dit erhvervslejemål.

Når man skal medregne alle omkostninger, så må der også medtage omkostninger til parkering, hvad end det er en del af den samlede lejeaftale eller om det bliver betalt separat.