Administration af lejemål

Når jeres kontorlejemål skal administreres bliver der brugt tidsressourcer, som også bør medregnes når de samlede omkostninger til et lejemål skal opgøres.

Denne omkostningskategori er dog forholdsvis lille, da denne omfatter operationer, som støtter op om elementer indeholdt i de andre kategorier. Omkostningerne i denne kategori bliver altså udgjort af den arbejdsløn der går til administration og planlægning af diverse nyindkøb såvel som vedligeholdelser i forbindelse med Jeres kontorlejemål.

Selvom man ikke har en vicevært eller facility manager, så er der opgaver i forbindelse med administration af lejemålet, som skal varetages af en medarbejder i organisationen. Det kan være assistenten eller i mindre virksomheder selve ejeren. Hvis fx kopiermaskinen går i stykker eller internet forbindelsen går ned, så skal der normalt ringes til serviceudbyderen eller leverandøren. Det skal ringes til service-hotline, evt. aftales teknikkerbesøg mv. eller hvis der er fejl i alarmsystemet eller problemer med rengøring af lejemålet. Alt dette kræver at virksomheden skal bruge ressourcer og tid på det.

Arbejdslønnen forbundet med denne tid bør derfor også regnes med når de samlede omkostninger til Jeres lejemål skal udregnes.